Jiří Remeš

Dopravní podnik hl. města Prahy nejvíce okrádají jeho cestující

22. 02. 2014 18:15:51
K napsání této úvahy mě přivedl článek http://zpravy.idnes.cz/dopravni-podnik-nahrava-obvinenym-d5v-/domaci.aspx?c=A140221_220607_domaci_zt a diskuse v poslední době vedené na téma MHD.

V první řadě chci říct, že mě mrzí ale nepřekvapuje, že DPP ve výběrovém řízení vybral drahou firmu na tisk lístků a že to vypadá, že rozdíl v ceně byl použit jako malá domů. Nejspíše všem zůčastněným. Je to v hospodaření DPP jen pár korun, ale nechť se to prošetří.

Ve zdravém podnikatelském prostředí by si nejlépe mělo konkurovat několik podobných firem, které by službu či výrobek nabízeli za různou cenu i kvalitu a zákazník by podle svého uvážení vybral tu nejvhodnější. Mělo by to tak být i v dopravě.

V Praze to ale nefunguje. Konkurence v typu dopravy je tam v podstatě velmi malá a navíc s obrovskou regulací cen. Není tam v MHD konkurenční prostředí.

Konkurencí pro městskou dopravu prezentovanou DPP je v podstatě jen taxislužba a osobní přeprava vlastním autem (asi i vlak, skůtr, kolo, chůze,...)

Srovnejme si orientačně ceny dopravy do zaměstnání v Praze na vzdálenost 15km:

Taxi vás zaveze za cca 17Kč/km, takže ráno za 255, odpoledne za 255. Za 20 dní je to 10 000Kč, za 250 pracovních dní v roce je to 127 500Kč. Žádné jiné náklady, žádné starosti s parkováním.

Osobním autem se dopravíte pohodlně podle svých potřeb a řekněme, že budeme v městském provozu počítat se spotřebou 9l/100km. Při ceně benzínu cca 38Kč/l nás vyjdou jen PHM na 3,50Kč/km. Za cestu do práce tak dáte 52,50, za cestu z práce taky. Za 20 dní je to 2100,-Kč, za 250 pracovních dní v roce je to 26 500,-Kč. To dáte za PHM. Kde je parkování? Parkujete u práce zdarma? Máte kde zaparkovat? Budu naivní a budu počítat za parkování 50Kč/den v práci, tedy za 250 pracovních dní je to 12 500Kč/rok/parkování. Kde je amortizace vozu? O pořizovací ceně auta nemluvím už vůbec. Sečteno, autem jezdíte do práce za 39 000,-Kč/rok. (Spíše stejně jako taxi, když započítáme všechny náklady)

A co na to DPP? Zkontroloval konkurenci v dopravě a vyhodnotil, jakou může nabídnout cenu. Cenu,za kterou vymění klienti luxus taxíku a pohodlí vlastního vozu za svezení v Pražské MHD.

Vyšlo jim, že konkurenční cenou je roční předplatné 4 750Kč včetně 15%DPH.

Navíc, v této ceně nemáte cestu do práce a z práce (našich 30km denně v pracovní dny), ale také o víkendech, svátcích a klidně i několikrát denně. Bez omezení! A děti a senioři zdarma, studenti za polovic! FANTASTICKÁ NABÍDKA, SKVĚLÉ!

Velký dopravce s nacpanou tramvají i plným autobusem umí v objemu snížit cenu a je opravdu nejvýhodnější nabídkou dopravy v Praze. ROZDRTIL KONKURENCI TAXÍKŮ I VLASTNÍCH AUT.

Jenže pak zjistíte, že DPP vybere na jízdenkách a jiných aktivitách jen cca 25% nákladů na svůj provoz! Město Praha doplácí ročně cca 11 000 000 000Kč na provoz DPP! (Každý pražák pomyslných 10-11 tisíc ročně)

Srovnejme znovu konkurenci na cestu do práce za rok - taxi 127 500,- osobní auto 39 000,- MHD 4 750,-

Cenová nabídka DPP není konkurenční nabídkou pro jiný způsob dopravy. Je to výzva občanům Prahy, pojďte s námi vykrást městskou pokladnu. Kdo nejezdí s náma, okrádá svoji rodinu!

Je to nikoliv klacek ale strom hozený pod nohy jiným druhům dopravy v Praze, hřebíky hozené pod kola taxislužby i vlastním autům.

Vzhledem k dopravním možnostem Prahy je MHD jistě nejvhodnější způsob dopravy. Je konkurence schopná i při výrazném zdražení svých předplatných kuponů. I při čtyřnásobném zdražení jízdného bude roční lístek stát 19 000Kč, tedy cca 1 600/měsíc. Je to pořád o 20 000kč levnější, než použít vlastní vůz a o 100 000 levnější než taxi.

I PO TOMTO ZDRAŽENÍ TO BUDE SUVERÉNĚ BEZKONKURENČNÍ ZPŮSOB DOPRAVY V PRAZE!

Možná že i nějaká změna předplatného pro ty, kteří jezdí jen do a z práce by byla variantou. Kupón pouze v čase např. 7:00-9:00 a 15:00 - 17:00 by mohl být zvýhodněn proti jízdence bez omezení.

Možná že díky tomu zdražení se někteří rozhodnou změnit způsob dopravy a zvolí co je pro ně výhodnější. Možná nebude muset Praha doplacet ročně 11 ale pouze 1 miliardu a za ušetřených 10 bude stavět v centru parkovací domy, kde budou moci parkovat ti co začnou jezdit autem. Nebo cokoliv jiného...

A nebo si na Magistrátu řeknou, že občanům Prahy sníží daně o 10 000Kč na hlavu a rok, protože nebudou muset touto částkou dotovat DPP (ano, oněch 10 000 000 000Kč) a případný cestující MHD tu slevu použije na zdražené jízdné.

Z pohledu těchto dotací -a tedy prodělků, je pár milionů za předražené lístky pouhou prkotinou. DPP neokrádají jen údajní kmotři, ale každý majitel předplatného.

Stěžovat si na současný stav tak můžou jedině obyvatelé Prahy, kteří nevyužívají předplatné DPP.

Vím že otázko městské dopravy je složitá a tuším, že může mít několik úhlů pohledu. Můj pohled je takový, že dotovat provoz částkou 11miliard ročně, tedy 910 000 000Kč měsíčně, 30 000 000Kč denně, tedy 1 250 000Kč každou hodinu je špatný! Tak blbě může dopravu zajišťovat kdokoliv!

PS1:Na stánkách DPP http://www.dpp.cz/dpp-v-datech/ se píše, že přepraví ročně 1 383 124 000 cestujících. Kdyby za každé svezení zaplatil každý 10Kč, je to 14 miliard a jde to bez dotací...

PS2. Když přijedu do Prahy, tak si vždy koupím lístek na 24hodin za 110Kč (dřív 100). Super cena za možnost 24hodin jezdit bez starostí. To je asi cena, která není dotovaná a já ji rád zaplatím. Současně je to cena dvonásobná proti mnou navrhovanému ročnímu předplatnému.

PS3: Totéž platí i v jiných městech, jen v jiných číslech. U nás ve Zlíně je to podobné...ale DPP je teď v kurzu...

Autor: Jiří Remeš | karma: 13.06 | přečteno: 1324 ×
Poslední články autora